Starostwo Powiatowe w Pleszewie
ul. Poznańska 79, 63-300 Pleszew
Wydział Organizacyjno – Administracyjny
I piętro, pok. 112
godziny pracy Biura Rzeczy Znalezionych
od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 - 18.00
Zadania Biura Rzeczy Znalezionych :
1. odbieranie zawiadomienia o znalezieniu rzeczy zagubionej, jeśli znalazca nie wie, kto jest uprawniony do odbioru rzeczy ( właściwy jest starosta miejsca zamieszkania znalazcy lub miejsca znalezienia rzeczy ),
2. przyjmowanie i przechowywanie rzeczy znalezionych,
3. poszukiwanie osób uprawnionych do odbioru rzeczy znalezionych.
Starosta może odmówić przyjęcia rzeczy znalezionej, której szacunkowa wartości nie przekracza
100 złotych, chyba że jest to rzecz o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej.
Przypadki szczególne :
Znalazca rzeczy, której posiadanie wymaga pozwolenia, w szczególności broń, amunicję, materiały wybuchowe albo dowód osobisty lub paszport, niezwłocznie oddaje rzecz w najbliższej jednostce Policji, a jeżeli oddanie rzeczy wiązałoby się z zagrożeniem życia lub zdrowia – zawiadamia o miejscu, w którym rzecz się znajduje najbliższą jednostkę Policji.
Znalazca rzeczy, który znalazł ją w budynku publicznym, innym budynku lub pomieszczeniu otwartym dla publiczności albo środku transportu publicznego, oddaje rzecz zarządcy budynku, pomieszczenia, albo środka transportu publicznego. Zarządca przekazuje rzecz właściwemu staroście po upływie trzech dni od dnia otrzymania rzeczy, a w przypadku rzeczy wymagających pozwolenia, dowodu osobistego lub paszportu najbliższej jednostce Policji. Jeżeli przekazanie rzeczy przez zarządcę wiązałoby się z zagrożeniem życia lub zdrowia zawiadamia o miejscu, w którym rzecz się znajduje najbliższą jednostkę Policji.
Koszty :
Koszty przechowania oraz utrzymania rzeczy w należytym stanie, a także koszty poszukiwania osoby uprawnionej do jej odbioru, obciążają osobę uprawnioną do odbioru rzeczy do wysokości wartości rzeczy w dniu odbioru. Rzecz osobie uprawnionej wydaje się dopiero po uiszczeniu przez nią kosztów.
Wydanie rzeczy osobie uprawnionej :
1. po uiszczeniu kosztów przez osobę uprawnioną do odbioru rzeczy,
2. wydanie rzeczy, której posiadanie wymaga pozwolenia może nastąpić dopiero po przedłożeniu ważnego pozwolenia.
Pieniądze, papiery wartościowe, kosztowności oraz rzeczy mające wartość naukową lub artystyczną, które nie zostaną przez uprawnionego odebrane w ciągu roku od dnia wezwania g, a w razie niemożności wezwania – w ciągu dwóch lat od ich znalezienia, stają się własnością Skarbu Państwa. Inne rzeczy stają się po upływie tych samych terminów własnością znalazcy, jeżeli uczynił zadość swoim obowiązkom; znalazca może je odebrać za zwrotem kosztów.
Biuro Rzeczy Znalezionych działa w oparciu o przepisy:
1. ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2014r., poz. 121 ze zmianami ),
2. ustawa z dnia 20 lutego 2015r. o rzeczach znalezionych (Dz. U. , poz. 397),
3. ustawa z dnia 18 października 2006r. o likwidacji niepodjętych depozytów (Dz. U. Nr 208, poz. 1537 ze zmianami),
4. zarządzenie Ministra Finansów z dnia 20 listopada 1967r. w sprawie sposobu ewidencjonowania i przechowywania rzeczy znalezionych (M. P. Nr 65, poz. 312).
Herb Powiatu nawiązuje bezpośrednio do herbu Pleszewa.
Herb Pleszewa jest kontynuacją historycznych pieczęci przełomu XVII i XVIII wieku. Najistotniejszym elementem tego herbu jest kamienna wieża z czterema blankami wsparta na czterech kulach (historycznie kule te często przyjmowały postać gwiazd, bądź wierzchołków wzgórz).
Herb Powiatu Pleszewskiego ustanowiony został na bazie herbu Pleszewa, wzbogacony o sześć gwiazd sześcioramiennych. W heraldyce przyjmuje się, że gwiazda oznacza stany, prowincje, hrabstwa tj. określone jednostkowe elementy większej całości. Sześć gwiazd symbolizuje sześć gmin tworzących Powiat Pleszewski. Ponadto symbol gwiazd odnosić można do faktu przystąpienia Polski do struktur europejskich oraz NATO.
Kolorystyka herbu nawiązuje także do herbu Pleszewa, tj. pole tarczy niebieskie, wieża kamienna biała (srebrna), a gwiazdy i kule złote (żółte).
Flaga Powiatu stanowi konsekwencję przyjętego postępowania przy pracy nad herbem.
Załącznik:
Uchwała nr XXIX/226/01 Rady Powiatu w Pleszewie
z dnia 29 marca 2001 r.w sprawie: ustanowienia herbu i flagi Powiatu Pleszewskiego, łańcuchów dla Przewodniczącego Rady Powiatu i Starosty Pleszewskiego oraz innych insygniów Powiatu.
R E G U L A M I N
PRZYZNAWANIA HONOROWEGO PATRONATU
STAROSTY PLESZEWSKIEGO
ROZDZIAŁ I
Zasady przyznawania patronatu Starosty Pleszewskiego
§ 1.
§ 2
W uzasadnionych przypadkach Starosta może zdecydować o przyznaniu patronatu przedsięwzięciom innym niż określone w § 1 ust. 1, sprzyjającym w szczególności:
§ 3
§ 4
ROZDZIAŁ II
Procedura przyznawania Patronatu
§ 5
§ 6
ROZDZIAŁ III
Korzystanie z Patronatu
§ 7.
Załączniki do pobrania:
Stowarzyszenie zwykłe jest uproszczoną formą stowarzyszenia, które nie posiada osobowości prawnej. Stowarzyszenie zwykłe mogą założyć co najmniej 3 osoby, które uchwalają regulamin działalności, określając w szczególności: jego nazwę, cel, teren i środki działania, siedzibę oraz przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie.
O utworzeniu stowarzyszenia zwykłego jego założyciele powiadamiają pisemnie Starostę Pleszewskiego w załączeniu składając:
Stowarzyszenie zwykłe nie może:
Jedynym źródłem finansowania działalności stowarzyszenia zwykłego są składki jego członków (są to jedyne dozwolone przez prawo przychody stowarzyszeń zwykłych).
Stowarzyszenie zwykłe nie ma osobowości prawnej, ale jest organizacją społeczną w związku z tym ma zdolność sądową. Oznacza to, że może występować przed sądem jako strona, w sprawach związanych z celami zapisanymi w swoim regulaminie (art. 64 k.p.c.).
Obowiązkiem stowarzyszenia zwykłego jest uzyskanie numeru REGON, NIP oraz założenie konta bankowego.
Organem nadzoru dla stowarzyszenia zwykłego na terenie powiatu pleszewskiego jest Starosta Pleszewski.
Rozwiązanie stowarzyszenia następuje wskutek podjętej uchwały o rozwiązaniu stowarzyszenia, o tym fakcie należy powiadomić organ nadzoru.
Druki do pobrania:
Zgłoszenie organowi nadzorującemu powstanie stowarzyszenia zwykłego –WZÓR
Regulamin - WZÓR
Lista założycieli stowarzyszenia zwykłego – WZÓR
Uczniowski klub sportowy/ stowarzyszenie kultury fizycznej podlega wpisowi do ewidencji prowadzonej przez Starostę Pleszewskiego. Wpisu do ewidencji dokonuje się po przedłożeniu dokumentów:
Wpis i odmowa oraz wykreślenie klubu z ewidencji Starosty Pleszewskiego następuje w drodze decyzji, opłata 10 zł (Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej Dz. U. z 206 r. Nr 225, poz. 1635 ze zm.).
Obowiązkiem klubu sportowego jest uzyskanie numeru REGON, NIP oraz założenie konta bankowego.
Organem nadzoru dla klubu sportowego na terenie powiatu pleszewskiego jest Starosta Pleszewski.
Rozwiązanie Klubu następuje wskutek podjętej uchwały o rozwiązaniu stowarzyszenia zgodnie ze Statutem Klubu. Uchwała określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek. Po zakończeniu likwidacji należy złożyć wniosek do organu nadzoru o wykreślenie klubu z ewidencji Starosty. Do wniosku należy dołączyć: protokół z walnego zgromadzenia członków, listę obecności, uchwałę o rozwiązaniu klubu, uchwałę o wyznaczeniu likwidatora, sprawozdanie z likwidacji klubu oraz uchwałę o przekazaniu majątku na określony cel.
Druki do pobrania:
Wniosek o wpis do ewidencji
Uchwała o założeniu stowarzyszenia
Uchwała o uchwaleniu statutu stowarzyszenia
Uchwała o wyborze komitetu założycielskiego
Uchwała o udzieleniu pełnomocnictwa komitetowi założycielskiemu
Lista założycieli
Lista obecności z zebrania założycielskiego stowarzyszenia
Statut stowarzyszenia
Protokół z zebr założycielskiego
Wniosek o wydanie wyciągu
Wniosek o wykreślenie z ewidencji