Powiatowy Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony konsumentów. Podstawę prawną działania Rzecznika stanowią przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 369 ze zm.).
Do zadań rzecznika należy w szczególności:
- zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej
w zakresie ochrony konsumentów;
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony interesów i praw konsumentów;
- udzielanie konsumentom pomocy przy dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów może również:
- sygnalizować Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów problemy dotyczące ochrony konsumentów, które wymagają podjęcia działań przez organy administracji rządowej;
- składać wnioski o zmianę lub stanowienie prawa miejscowego w sprawach ochrony konsumentów;
- występować z wnioskiem o ukaranie w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów;
- reprezentować grupę konsumentów w postępowaniu grupowym.
Rzecznik Konsumentów nie ma uprawnień kontrolnych, nie orzeka w sprawach, nie wydaje nakazów ani zakazów, nie nakłada kar.
Rolą rzecznika jest przede wszystkim udzielanie konsumentom porad i informacji prawnej.
- W sprawach, w których rzecznik dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne rozstrzygnięcie sporu albo widzi potrzebę wyjaśnienia okoliczności faktycznych – występuje do przedsiębiorców.
- W sprawach w których w ocenie rzecznika naruszony został interes konsumenta, ale strony przedstawiają zupełnie odmienny stan faktyczny albo kiedy polubowne zakończenie sporu okazuje się niemożliwe – rzecznik może udzielić pomocy w dochodzeniu roszczeń przed sądem.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą:
- Zgodnie z art 221 Kodeksu Cywilnego (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1145 ze zm.) "Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową."
- Zgodnie z art. 431 Kodeksu Cywilnego (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1145 ze zm.) "Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową."
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pleszewie działa wyłącznie na rzecz mieszkańców Powiatu Pleszewskiego. Osoby mieszkające poza powiatem powinny zwrócić się o pomoc do Rzecznika Konsumentów w swoim mieście lub powiecie.