Stowarzyszenie zarejestrowane w KRS
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną. Do założenia stowarzyszenia potrzebnych jest co najmniej 15 osób. Dzięki zarejestrowaniu stowarzyszenia w KRS istnieją możliwości korzystania z różnych źródeł finansowania (np. dotacji) oraz możliwość prowadzenia działalności gospodarczej. Stowarzyszenie działa w oparciu o statut, który w szczególności musi zawierać:
- nazwę stowarzyszenia, odróżniającą je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji,
- teren działania i siedzibę stowarzyszenia,
- cele i sposoby ich realizacji,
- sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków,
- władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełnienia składu oraz ich kompetencje,
- sposób reprezentowania stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunki ważności jego uchwał, sposób uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawianie składek członkowskich,
- zasady dokonywania zmian statutu,
- sposób rozwiązania się stowarzyszenia.
Stowarzyszenie zarejestrowane w KRS może:
- prowadzić działalność gospodarczą,
- powoływać oddziały terenowe,
- przyjmować darowizny, spadki, zapisy otrzymywać dotacje i korzystać z ofiarności publicznej,
- łączyć się w związki stowarzyszeń,
- ubiegać się o status pożytku publicznego.
Stowarzyszenie po zarejestrowaniu w KRS:
- Składa wniosek do urzędu statystycznego o nadanie numeru REGON;
- zakłada konto bankowe;
- zgłasza się do urzędu skarbowego w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej – NIP.
Organem nadzoru dla stowarzyszenia zarejestrowanego w Krajowym Rejestrze Sądowym na terenie powiatu jest Starosta Pleszewski.
WWW: Krajowy Rejestr Sądowy
Druki do pobrania:
Statut Stowarzyszenia KRS – WZÓR