Dbając o bezpieczeństwo seniorów Zakład Ubezpieczeń Społecznych podjął współpracę z Policją i Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W ubiegły piątek 26 października br. w Biurze Terenowym ZUS w Pleszewie, w ramach ogólnopolskiego „Dnia Seniora” zorganizowano stoisko informacyjne Policji, Banku Pocztowego, Banku Spółdzielczego oraz Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Pleszewie.
Osoby starsze, ze względu na swój wiek, ufność oraz ograniczony dostęp do informacji o nowych metodach działań nieuczciwych przedsiębiorców narażone są w sposób szczególny na nieuczciwe praktyki rynkowe.
W ramach Dnia Seniora specjaliści z ZUS udzielali porady emerytalne, asp. Monika Lis – Rybarczyk oraz dzielnicowi: st.asp. Mariusz Nicke i asp.szt. Tomasz Kruszyk z KPP w Pleszewie przypominali o sposobach manipulacji i podstępnych działaniach przestępców, którzy okradają starsze osoby w ich mieszkaniach. Radzili także, jak się przed nimi obronić i co zrobić w razie zaistnienia takiej sytuacji.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów przestrzegała przed nadmierną ufnością i prosiła o zachowanie wzmożonej ostrożności podczas wizyt akwizytorów. Udzielała porad prawnych z zakresu m.in. zwrotów towarów zakupionych w lokalu przedsiębiorstwa, prawa do odstąpienia od umów zawartych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa; reklamacji towarów wadliwych z tytułu rękojmi i gwarancji. Rzecznik przestrzegała przed podpisywaniem umów bez czytania i zrozumienia ich treści, nieprzemyślanymi zakupami podczas pokazów, czy osobami podszywającymi się pod ich sprzedawcę prądu, dostawcę telewizji oraz zapraszającymi na rzekome bezpłatne badania lekarskie.
Małgorzata Nadera
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pleszewie