Starostwo Powiatowe

w Pleszewie

KALENDARIUM STAROSTY PLESZEWSKIEGO

  • 17 grudnia 2024 r.

    Na zaproszenie biskupa kaliskiego, Starosta Pleszewski Maciej Wasielewski udał się do Wyższego Seminarium Duchownego w Kaliszu na Spotkanie...

    Czytaj więcej...

POWIAT PLESZEWSKI
Herb i Flaga Powiatu PleszewskiegoHistoria powiatu pleszewskiegoNORDIC WALKING W POWIECIE PLESZEWSKIMInteraktywna mapa Powiatu PleszewskiegoNasz partner - Powiat AmmerlandPowiat Pleszewski na facebookuNasz serwis archiwalny

Bezpieczny senior czyli jak nie dać się oszukać


Z policyjnych statystyk wynika, że osoby starsze są szczególnie narażone na nieuczciwe praktyki rynkowe. Stają się one celem nieuczciwych sprzedawców ze względu na podeszły wiek i nieznajomość przepisów konsumenckich. Funkcjonariusze pleszewskiej policji i Powiatowy Rzecznik Konsumentów zorganizowali w Klubie Seniora w Czerminie spotkanie informacyjne na ten temat. Zalecali ostrożność przy zawieraniu umów, ostrzegali przed pochopnym korzystaniem z „tanich okazji” i podpowiadali, jak uniknąć oszustw.

W Klubie Seniora działającym przy Domu Kultury w Czerminie odbyło się spotkanie w ramach programu „Bezpieczne życie seniora”. Program jest odpowiedzią na zapotrzebowanie społeczne w zakresie informacji i edukacji o sposobach unikania zagrożeń, które dotykają zwłaszcza osoby starsze.
Na spotkanie do klubu przybyli: profilaktyk społeczny mł. asp. Monika Lis - Rybarczyk z Komendy Powiatowej Policji w Pleszewie, dzielnicowy z Posterunku Policji w Choczu st. sierż. Paweł Sosnowski oraz Powiatowy Rzecznik Konsumentów Małgorzata Nadera.

Jak pokazują policyjne statystyki osoby starsze - ze względu na swój wiek i nieznajomość przepisów konsumenckich - są w sposób szczególny narażone na nieuczciwe praktyki rynkowe. Niektórzy sprzedawcy wykorzystują naiwność starszych osób, które nie czytają umów, a potem niechętnie składają reklamacje i rzadko walczą o swoje prawa. Celem spotkania było uświadomienie słuchaczom zagrożeń, na jakie narażone są osoby w podeszłym wieku. Do oszustw dochodzi często podczas zawierania transakcji zakupów czy też podpisywania umów. Policjanci wspólnie z rzecznikiem praw konsumentów omówili prawa, jakie ma każdy konsument bez względu na wiek.

Małgorzata Nadera wyjaśniła, w jaki sposób można zrezygnować z zakupów, jak odstąpić od pochopnie zawartej umowy i jak zgłosić reklamację wadliwego towaru. Rzecznik wyjaśniała procedury postępowania przy zwrotach towarów i przestrzegała przed podpisywaniem umów bez zrozumienia ich treści. Radziła, aby skorzystać z pomocy innej osoby, która może pomóc w wyjaśnieniu skomplikowanych sformułowań. Przestrzegała przed nieprzemyślanymi zakupami drogich produktów podczas pokazów i promocji, korzystaniem z tzw. „okazji” czy zakupów po niby niższych cenach.

Podczas spotkania przypominano uczestnikom, że fałszowanie podpisu podlega odpowiedzialności karnej. W przypadku oszustwa osoby poszkodowane powinny złożyć zawiadomienia o przestępstwie na policji. Policjanci mówili także o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, w tym o ograniczonym zaufaniu do akwizytorów.

Uczestnikom spotkania rozdano ulotki i materiały informacyjne o przysługujących im prawach konsumenckich.


uokik seniorze uwazaj na nieuczciwych sprzedawcow plakat 2017 002opr. 
Tomasz Wojtala
Rzecznik Prasowy

INFORMACJA O PLIKAC COOKIES (Ciasteczka)

Nasza serwis internetowy używa plików cookies (tzw. ciasteczka) oraz innych technologii w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie akceptujesz stosowanych przez nas technologii, powinieneś natychmiast opuścić tą stronę. W przeciwnym wypadku kliknij na przycisk Zrozumiałem.

Zrozumiałem