***
Konferencja podsumowująca projekt odbyła się 28 września 2023r. w Instytucie - Centrum Doskonałości Badań Kół Zębatych Akademii Kaliskiej im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu.
Otwarcia konferencji dokonała dyrektor Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Kaliszu Magdalena Sekura-Nowicka, a poprowadził ją wicedyrektor Damian Michalak.
Celem projektu EOG była aktualizacja programów nauczania zawodów technicznych w pleszewskim technikum - technika mechatronika i technika pojazdów samochodowych - na podstawie szczegółowych analiz oczekiwań uczniów i potrzeb kadrowych pracodawców.
Głos zabrał Starosta Pleszewski Maciej Wasielewski. - W ostatnich latach w modernizację naszego technikum „Na Zielonej” zainwestowaliśmy około 15 mln zł. Mówię tutaj o kompleksowych remontach szkoły, termomodernizacji obiektów, zagospodarowaniu terenu, zakupie nowego sprzętu i pomocy dydaktycznych. Ale ważne są też projekty miękkie w technikum, dzięki którym możemy poprawiać poziom nauczania zawodowego i odpowiadać na zmiany w lokalnym rynku pracy i w gospodarce.
Swoje doświadczenia, zaproponowane zmiany i rozwiązania omówili twórcy zaktualizowanego programu nauczania dla techników mechatroników; nauczyciel zawodów mechanicznych z ZST mgr Robert Karczewski oraz specjalista ds. zasobów ludzkich z fabryki obrabiarek FAMOT Pleszew mgr inż. Rafał Kwiatkowski (trzecim współautorem była mgr Krystyna Mastalerek z ZST). - Mieliśmy ogromne problemy z pozyskaniem pracowników; wykwalifikowanych operatorów obrabiarek, mechaników i elektryków - tłumaczy Robert Kwiatkowski z Famotu. - Nabór od lat nam spadał. Powołaliśmy w firmie komórkę ds. szkoleń i utworzyliśmy FAMOT Academy. Postawiliśmy na współpracę z technikum w Pleszewie i szkołą branżową. Mamy klasy patronackie. (…)Musimy inwestować, rozwijać się, wdrażać programy rozwojowe. Zachęcam młodzież, aby rozwijała się technicznie i uczyła się języków. Żebyście też swój zawód wybierali świadomie. Oceniamy kandydatów pod kątem wiedzy technicznej, znajomości technologii i języków, umiejętności pracy w zespole…
Centrum Kształcenia Zawodowego w Pleszewie zakupiło pionowe centrum obróbkowe (frezarka CNC) w DMG MORI Polska Sp. z o.o., specjalnie do nauki zawodu operatora maszyn CNC.
Program dla techników pojazdów samochodowych przybliżyli jego autorzy; nauczyciele ZST i Centrum Kształcenia Zawodowego w Pleszewie mgr inż. Ireneusz Trzeciak i mgr Artur Kowalski (trzecim współautorem był mgr Radosław Niemczewski). - Cel był jeden; więcej praktyki, a mnie teorii - podkreślił Ireneusz Trzeciak. - Zwiększyliśmyliczbę godzin nauki praktycznej w warsztatach mechaniki pojazdowej. Mieliśmy dylemat, czy np. czytanie rysunku technicznego ująć w teorii na lekcjach czy od razu uczyć praktycznie?.
O ile praktyki dla mechatroników odbywają się w dużych firmach, takich jak FAMOT czy BRAGER, to praktyki z obsługi i serwisowania samochodów odbywają się w Centrum Kształcenia Zawodowego w Pleszewie (pracownia i stacja diagnostyczna), a przede wszystkim w wielu małych warsztatach samochodowych na terenie powiatu. Ponieważ przybywa samochodów elektrycznych, w najbliższej przyszłości należy podjąć naukę specjalistów / techników d.s. elektromobilności.
Dzięki projektowi EOG wzrosło zainteresowanie nauką w obu tych zawodach. Jak podkreśliła dyrektor ZST Pleszew Izabela Mikstacka-Mikuła, w tym roku szkoła pozyskała kandydatów do prawie dwóch pełnych klas pierwszych technika mechatronika i technika samochodowego. - Jest większe zainteresowanie ze strony młodzieży. - potwierdza to naczelnik Wydziału Oświaty Starostwa Powiatowego w Pleszewie Sławomir Sobczyk. - Wzrósł nam nabór do technikum. Otworzyliśmy się na pracodawców. Firmy bardziej angażują się w życie szkoły. Szkoła ściśle współpracuje z miejscowymi firmami FAMOT, BRAGER, SPOMASZ (mechatronicy), MIRIT Software House (programiści, informatycy), a także Akademią Kaliską (logistyk) i Bankiem Spółdzielczym (księgowy, sprzedawca).
Odbył się panel dyskusyjny w formacie Q&A (questions and answers / pytania i odpowiedzi) z udziałem gospodarzy konferencji, autorów programów oraz przedstawicieli organu prowadzącego. - Powiat Pleszewski jest ewenementem w skali kraju jeśli chodzi o kształcenie zawodowe - twierdzi naczelnik Sławomir Sobczyk. - Wskaźniki są takie: aż 75% naszych uczniów - i to jest sporo - uczy się w szkołach zawodowych (50% w technikum, 25% w szkole branżowej), a niespełna 25% chodzi do liceum. Nawet MEN się dziwi, jak nam się udaje utrzymać taki parytet, że większość jednak chce się wyuczyć zawodu. Myślimy o badaniach uczniów pod kątem indywidualnych predyspozycji zawodowych. Tego nikt w Polsce nie robi. Wielu młodych ludzi uczy się w szkole, która go mało interesuje, bo źle wybrali. Pomylili się z powołaniem. Wypuszczamy absolwenta, który nie będzie pracował w swoim zawodzie. A więc nie ma efektu. Mamy niepotrzebne koszty nauczania, a na rynku pracy będzie brakować nam wykwalifikowanego pracownika.
Temat „Projekt w opinii młodzieży” zaprezentowano w formie filmu, nagranego przez uczniów technikum.
Wystąpienie dr inż. Magdaleny Graczyk-Kucharskiej z Politechniki Poznańskiej było poświęcone charakterystyce generacji Z w życiu i pracy.
Doradca zawodowy z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 2 w Kępnie Monika Józefowska przygotowała ciekawy wykład o przewrotnym tytule „Uczeń, nie parobek”. Podzieliła się swoimi doświadczeniami z tworzenia grupy szkoleniowej w zawodach stolarz meblowy i tapicer na potrzeby klastra meblowego w powiecie kępińskim. Powiedziała, że jeśli uczniowie mają się czegoś nauczyć, nie mogą być wykorzystywani do prac porządkowych czy gospodarczych. Zalecała traktowanie młodocianych pracowników po partnersku. Miała jedną radę dla menagerów: chwalić podwładnych przy załodze, a jeżeli już krytykować to na osobności. Coś w tym jest!
Projekt współfinansowany z funduszu Europejskiego Obszaru Gospodarczego (rządy Norwegii, Islandii i Liechtensteinu).
Tomasz Wojtala
Rzecznik Prasowy