Uczestnicy kwalifikowanych kursów zawodowych na technika transportu drogowego, organizowanych w Centrum Kształcenia Praktycznego w Pleszewie, szkolili sie na symulatorze kierowania samochodem ciężarowym i autobusem. Wszystko dzięki współpracy z Ośrodkiem Doskonalenia Zawodowego z Koźmina Wielkopolskiego. Zajęcia na symulatorze są niezbędne do uzyskania uprawnień kierowcy zawodowego kategorii jazdy C + E.
Co to jest symulator? To urządzenie do odtwarzania warunków rzeczywistych w celu szkolenia i treningu pilotów, astronautów, kierowców samochodów, czołgistów, strzelców, operatorów radarowych i innych. Osoby działające w branży szkoleniowej, a ściślej mówiąc prowadzące ośrodki szkolenia (tzw. OS-y), szkolące kierowców zawodowych, znają pojęcie symulatora jako urządzenia, wykorzystywanego do realizacji zajęć w warunkach specjalnych podczas prowadzenia kursu kwalifikacji wstępnej. W czasie kursu kwalifikacji wstępnej lub wstępnej przyspieszonej każda osoba szkolona realizuje program zajęć teoretycznych, jak również praktycznych. Szkolenie praktyczne podzielone jest na dwie części: na jazdę samochodem ciężarowym lub autobusem w ruchu drogowym oraz jazdę w warunkach specjalnych. Druga część może być prowadzona w ośrodkach doskonalenia techniki jazdy (ODTJ) potocznie nazywanych płytą poślizgową lub z wykorzystaniem urządzenia do symulowania jazdy, spełniającego warunki ustawy z dnia 6 września 2001 r. o Transporcie Drogowym, nazywanego symulatorem. Oczywiście istnieją zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy obu tych metod. Idealnym rozwiązaniem byłoby połączenie obydwóch rozwiązań, jednak ustawodawca daje możliwość wyboru ośrodkom szkoleniowym. Część wybiera zajęcia w ODTJ, a inni na symulatorze.
Na polskim rynku szkoleniowym działa kilka symulatorów, spełniających wymagania ustawy. Jednym z takich urządzeń jest symulator Jazdy Samochodu Ciężarowego i Autobusu typu Progress wyprodukowany przez firmę Autocomp Management sp. z o.o. (ACM) dla Ośrodka Doskonalenia Zawodowego Stanisława Paterka z Koźmina Wielkopolskiego. Kursanci CKP uczyli się na nim prowadzić ciężarówkę.
Symulator jazdy umożliwia bliskie rzeczywistości symulowanie jazdy ciężarówką i autobusem. Wyposażenie kabiny składa się z oryginalnych komponentów pojazdu, jednak silnik i elementy napędowe zostały usunięte. Znajdujące się w kabinie pojazdu oryginalne wskaźniki i elementy obsługi konieczne do działania symulatora są w pełni sprawne i odpowiadają standardowemu wyposażeniu samochodu ciężarowego. By uzyskać realne wrażenie dynamicznej jazdy, kabina pojazdu została zamontowana na ruchomej platformie, która symuluje ruch kabiny podczas jazdy. Przez odpowiednie nagłośnienie do kierowcy docierają odgłosy jazdy i specjalne efekty dźwiękowe. W celu osiągnięcia wrażenia realnej jazdy w kabinie kierowcy zainstalowano system projekcji, oparty na wielkoformatowych monitorach LCD wysokiej rozdzielczości 4K. Istnieje możliwość symulacji jazdy w dzień czy nocą, jak również zmiany warunków pogodowych, które realnie wzmacniają wrażenie jazdy. Stanowisko pracy operatora (instruktora) znajduje się w pomieszczeniu operatora, skąd może on sterować symulacją i ją kontrolować. Zintegrowany system video umożliwia operatorowi obserwację kierowcy w kabinie pojazdu, oraz obserwacje pomieszczenia symulatora. Między kabiną pojazdu, a stanowiskiem operatora istnieje ciągła komunikacja. Osoba zajmująca stanowisko operatora to instruktor techniki jazdy. To on dobiera symulacje odpowiednio do programu szkolenia lub wg zamówienia klienta.
Jedną z wielu zalet symulatora jest możliwość wielokrotnego powtarzania ćwiczenia bez konieczności ponoszenia kosztów np. naprawy samochodu, nie wspominając kosztów społecznych wypadków drogowych. Każda osoba szkolona może nieograniczoną liczbę razy sprawdzać swój czas reakcji w sytuacji zagrożenia, „rozbijać się” czy próbować pokonać niebezpieczny zakręt na wąskiej górskiej drodze podczas opadów deszczu czy śniegu. Instruktor za pośrednictwem kamer ma możliwość podglądu, na którym obserwuje osobę szkoloną i na bieżąco może korygować postawę kursanta od właściwego zajęcia miejsca kierowcy poprzez odpowiednie ułożenie rąk jak również samopoczucie kursanta. W każdym momencie można przerwać symulację. Dodatkowym atutem tego rodzaju urządzenia jest możliwość wyboru konfiguracji pojazdu szkoleniowego co oznacza, że jedna osoba podczas szkolenia może ćwiczyć jazdę samochodem ciężarowym jak również ciągnikiem siodłowym z naczepą, cysterną itp. uwzględniając różne sposoby rozłożenia ładunku. Symulator można również skonfigurować jako autobus. Po zakończeniu zadania można wydrukować raport z przebiegu zajęć w celu analizy czasów reakcji, drogi hamowania czy spalania. Rozbudowany i wygodny w obsłudze edytor ćwiczeń oraz duża elastyczność w konfigurowaniu scenariuszy powoduje, że każdy może zgłosić się na takie szkolenie i sprawdzić swoje umiejętności jak również określić predyspozycje do kierowania pojazdami w zakresie kat. C, CE lub D niezależnie od wieku, płci czy posiadanych już uprawnień do kierowania pojazdami.
Centrum Kształcenia Praktycznego
w Pleszewie